Het cartoonportret is een grafisch/lijnen portret  opgezet met mijn niet dominante hand.  In een enkele lijn kom ik tot de kern van wat ik wil overbrengen. Mensen zijn  bijvoorbeeld te herkennen aan een houding, er is meer ruimte voor artistieke vrijheid, het mooie is dat de essentie van iemand blijft bestaan.

De eerste schets, met behulp van foto’s, maak ik linkshandig. Ik hecht veel waarde aan de oorspronkelijke lijnen, ook al overlappen ze elkaar, Deze laat ik staan.  Met mijn rechterhand schilder ik de kleur erin.  Ik streef naar een goede kleurbalans. Kleuren moeten in harmonie zijn en elkaar aanvullen.
Ik kan enorm genieten van een mooie lijn, een lijn die het verschil maakt.

Werkwijze
Voor het maken van een schilderij zijn verschillende foto’s nodig. Aan de hand hiervan wordt door  mij een schets gemaakt. Deze schets wordt met/door u bekeken. Vervolgens wordt de schets overgezet op doek en het schilderij afgemaakt in olieverf. Dit neemt ongeveer 6 weken in beslag.

 

Voor wie t leuk vindt: uitleg bij de schilderijen…

“Desperate”
60 x 80, 2016 Een man in de trein, onderweg op zijn levensreis. Welke kant moet hij op, hij weet het even niet en is de richting kwijt. Zijn aktentas op schoot, staat voor zijn levensbagage. Hij is radeloos.

 

“Don’t say goodbye to America”
80 x 100, 2017 Het vrijheidsbeeld laat een traan. De mensen in het restaurant zwaaien achter de ramen en zeggen: “Blijf positief en ga niet mee in de negativiteit”. Het komt wel weer goed! Don’t say goodbye to America…

 

 

“Peek-a boo”
60 x 80, 2017, Op een eiland zitten, nog niet laten zien wie je werkelijk bent.

 

 

“Indomitable woman”/ “ontembare vrouw”, 2016, Geïnspireerd op een schilderij van Pablo Picasso. Dit schilderij is te zien op de cover van het boek “De ontembare vrouw”, van de auteur Clarissa Pinkola Estes. Picasso maakte 2 ontembare vrouwen, tuimelend over elkaar heen. Ik heb één vrouw geschilderd , te midden van het Malawiaanse landschap.

60 x 80

 

cartoonschilderij
“Freedom”, 100 x 150, 2016, Een vrouw op de top van een berg. Ze is blij, schreeuwt en huilt, omdat ze laat zien en weet wie ze echt is!

 

 

dansen in de hemel
“Dancing in heaven”
60 x 80, 2015, Geinspireerd op de cover van het boek: “Dansen in de Hemel” van Michael Pilarczyk.

 

Theo Tel, portret in opdracht april 2017, 30 x 40

 

 

“Landing in Paradise”
60 x 80, 2017,Even lekker wegdromen en landen op een paradijselijke plaats. Landen in IJsland met het mooie Noorderlicht.

 

 

“Good memories”
40 x 50, 2016, Schilderij wat verwijst naar mijn reis naar Malawi in 2015/16. Het gaat om de verbinding met de Malawiaanse vrouwen. De warme herinneringen die ik heb aan het werken, zingen, delen met de Malawiaanse oervrouwen. Door de cartoonstijl zijn de gelaatsuitdrukkingen uitvergroot, toch blijven ze herkenbaar .

 

 

Looking back
“Looking back” 50 x 70, 2016, Achterom kijken naar het leven wat geweest is. De goede dingen meenemen en de minder goede dingen achter je laten en ervan leren.

 

 

 

Vriendinnen
“Friends”
80 x 100, 2015, Dit schilderij ontstond door een stilgezet tv beeld. Het ging om twee vriendinnen druk kletsend in een café. Espressoapparaat, planten en lambrisering op de achtergrond. Tijdens de schets schoot ik uit en ontstond het uitpuilende oog. Ik heb het zo gelaten. Juist hierdoor ontstaan vragen over het schilderij… Waarom kijken ze zo naar elkaar? Zonder “het uit de bocht vliegen” , was het schilderij saai geweest.

 

schilderij "Vrienden voor Altijd"
“Friends forever”
80 x 100, 2015, Als tegenhanger van het schilderij “Vriendinnen” was ik op zoek naar twee vrienden. Achter ons huis loopt een weggetje, waar ik vaak 2 mannen zag. De eén zat in een rolstoel en de ander duwde hem. Dat zijn twee échte vrienden, dacht ik. Ik heb bij de twee mannen aangebeld en mocht foto’s maken. Jaap en Wim waren al 43 jaar samen en vrienden voor het leven. Drie dagen nadat ik foto’s en een schets van hen maakte, is Wim, de man in de rolstoel, overleden. Ze hadden geen foto’s van hen samen, behalve wat ik die dag gemaakt had…

 

cartoonschilderijen
“A perfect day”
Olieverf op doek
80 x 100
Verkocht

 

Tiny en Cathy
“Tiny en Cathy”
30 x 40, verkocht

 

cartoonschilderij
“Maria”
olieverf op doek, in opdracht 60×80

 

“Together one”
60 x 80, 2016, Na het maken van de eerste schets, ontbrak de lijn tussen moeder en kind. Dit was “per ongeluk” zo ontstaan. Ik heb het zo gelaten. Soms voelen moeder en kind zich één.

 

mooie vrouw
“Beautiful woman”
30 x 40, 2015, De eerste schets ontstond tijdens het stilzetten van een tv beeld. Een prachtige Afrikaanse vrouw, met volle lippen, een mooie lach en bijzondere haarstijl.

 

geneiten
“Enjoy!”
80 x 100, 2015, Dit schilderij ontstond door een stilgezet tv beeld. Het begon met een man en een vrouw, die dicht tegen elkaar op het strand lagen. Tijdens de schets stopte de pauzestand er plotseling mee, alleen de lijnen van de vrouw waren klaar. Ik heb het zo gelaten. Het past bij mijn eigen situatie, soms alleen genieten!

 

 

 

Bodo Achterhof
“Bodo Achterhof”
portret in opdracht

 

 

“Theodora Zijlstra”
Portret in opdracht, april 2017

 

connect forever
“Newborn father and daughter”, 40 x 50, 2016, Inspiratie was een familiefoto waarbij de vader zijn pasgeboren dochter tegen zich aan hield. Onvoorwaardelijke liefde en bescherming.

 

 

“Overloaded”
50 x 60, 2016, Inspiratie was een artikel in een tijdschrift bij de tandarts, met een afbeelding van 2 zeearenden. Een zeearend blijft een heel leven lang samen. Het baltsen is een wild avontuur, zo ook de doodspiraal. Waarbij de 2 hoog in de lucht vliegen en vervolgens in een soort eindeloze radslag naar beneden duikelen. Ze laten elkaar net los boven de grond , voordat het te laat is. Met dit baltsgedrag testen ze elkaars fitheid en paringsbereidheid. Maar er zijn risico’s , want de duikeling kan in een dodelijke crash eindigen. Een interessant spanningsveld tussen een partner vinden en je eigen overleven veilig stellen. Dit beeld raakte mij, zeker ook door het mooie verhaal erbij. Maar het trigger de ook iets in mijzelf. En wat is dat dan, vroeg ik me af… Ik weet onderhand dat ik nooit zomaar geraakt wordt door een foto of afbeelding Ineens wist ik het… Ik voelde mij weleens de bovenste vogel die een te zware last mee nam. Soms kon ik bijna niet meer vliegen, zo zwaar . Ik moest eerder los laten en zelf laten vliegen. Of niet teveel in een keer meenemen. Af en toe iets niet meenemen kan ook, of een andere keer. Wat een plaatje in een tijdschrift bij de tandarts al niet kan oproepen.

 

 

 

 

no images were found

Bekijk de schilderijen